neděle 6. června 2021

BONUS: Když miminko nepřichází

Jak otěhotnět? Samozřejmě, že technicky to víme všechny. Během studia biologie jsem navíc došla k závěru, že snad ani nelze otěhotnět omylem, protože se musí sejít tolik faktorů na straně vajíčka i spermie, že musí být otěhotnění fakt velká vzácnost. I proto ne každá maminka otěhotní o svatební noci, na svatební cestě nebo prostě právě ve chvíli, kdy si to usmyslela.


U mě to byl skutečně běh na dlouhou trať. Trvala 13 let. Začalo to ale ještě o 10 let dříve, kdy jsem měla v 17 letech endometriózu a v 19 jsem přišla kvůli nádoru o jeden vaječník. Před svatbou jsem přestala užívat antikoncepci, ale s manželem jsme se po několika letech rozvedli bez dětí. I když jsem potom několik let neměla na novou rodinu ani pomyšlení, těhotenství jsem se nijak zvlášť nebránila. Otěhotněla jsem poprvé až s mým současným mužem v roce 2019, ale.. bohužel.. jsme přišli o dvě miminka najednou. Když jsme potom chtěli udělat pokus ještě o umělé oplodnění, lékaři mi po všech testech řekli, že jsem biologicky extrémně mladá, ale že vlastní dítě prostě nikdy mít nebudu, protože jsem prostě stará. Ovšem nikdo netušil, že jsem mezi těmi všemi testy dokázala tak nějak... otěhotnět… nečekaně a úplně přirozeně!     


Pokud to nějakou dobu nejde i Vám, pojďte teď společně se mnou projít, co všechno můžete kromě péče odborníků udělat sama.


Začnu výživou 

Při plánování těhotenství je ideální dát svoje tělo do co nejlepší formy. Pokud jste ke svému tělu citlivější, tak třeba i půl roku před otěhotněním najednou ztratíte zájem o kávu, limonády nebo cigarety. Pokud těhotenství plánujete a chutě samy od sebe nepřešly, přestaňte alespoň s tím kouřením a pochopitelně s alkoholem. Pro otěhotnění i zdraví budoucího miminka je nezbytný také dostatek kyseliny listové. Jak napovídá název, tak je obsažena především v listové zelenině - v salátech, špenátu, mangoldu a podobně. Ale bohužel zrovna tato tak potřebná látka mizí extrémně rychle při kontaktu s kyslíkem, teplem nebo při krájení kovovým nožem. Proto je opravdu dobré užívat kyselinu listovou ve formě potravinových doplňků, především pokud obsahují kyselinu listovou ve formě tzv. metylfolátu.



Nedietujte

Často se můžete dočíst, že pro otěhotnění je nezbytná bezlepková dieta. To pochopitelně je - v případě, že pro ni máte zdravotní důvod a kromě celiakie Vás trápí alergie na lepek nebo relativně nedávno popsaná neceliakální glutenová senzitivita. V tom případě určitě držte dietu co nejdůsledněji a tělo co nejvíce srovnejte. Stejně to funguje i s jinými dietami, které musíte ze zdravotních důvodů dodržovat. Pokud ale vyloženě nemusíte, zbytečně nedietujte. Možná byste si neprospěla a bez důkladné přípravy a konzultace s odborníkem na výživu byste omylem vyloučila i některé nezbytné látky a potraviny. 


Často ke mně chodí také budoucí maminky, které chtějí udělat něco se svojí váhou a před otěhotněním zhubnout. Pokud je to opravdu opodstatněné a nějaká kila navíc jsou, může i správné zhubnutí k otěhotnění pomoci. Kromě klasické úpravy jídelníčku máme velké úspěchy také s programem Metabolic Balance, ve kterém při problémech s otěhotněním dostanete speciální jídelní plán. Každý rok mi takto jedním nebo druhým způsobem úspěšně několik žen otěhotní. 


Může to být i v hlavě

Co mi ale přijde nejdůležitější, je psychická pohoda a hlavně nesnažit se otěhotnět mermomocí. U mě k tomu po všech těch letech pomohlo vědomí, že řešíme umělé oplodnění (= předala jsem řešení někomu jinému). Také jsem si uvědomila, že mi maminka už asi od 13 let důsledně opakovala, že “nesmím otěhotnět”, “nesmím udělat rodině ostudu” a “musím se chovat tak, abych nechovala”. A nakonec jsme měli v jarní covidové vlně v práci zavřeno, mohla jsem se věnovat sama sobě a konečně si také pořádně odpočinout. 


 _______________________________________________________________

No a u mých klientek? Velmi dobře funguje, když začnou řešit třeba to hubnutí, nebo cokoli jiného - nový byt, nový zájem, cokoli. Budoucí maminka má totiž najednou jiné starosti, jiný směr zájmu než otěhotnět za každou cenu a po pár měsících přichází těhotenství tak nějak samo. 

 _______________________________________________________________


Jak to šlo Vám? Také se Vám podařilo otěhotnět nějakým zázrakem? Podělte se o svoji cestu k miminku a inspirujte ostatní maminky - čekatelky svým příběhem v komentářích pod článkem nebo pod příspěvkem na sociálních sítích.


        Předchozí článek                           Další článek

2 komentáře:

  1. PS: nezapomeňte, že stejný problém může mít i Váš partner. Takže pokud už to trvá fakt dlouho, dotáhněte ho na vyšetření spermií. A zaměřit se na jiný program, než na výrobu dítěte, pomáhá i ze strany budoucího tatínka 😉

    OdpovědětVymazat
  2. Nejhorší přístup podle mě je udělat si z TOHO povinnost. Jako prostě chodit z práce s tím, že budu muset mít večer nějaké povinnosti a "dělat" mimino, to mě fakt nebaví. Já jsem v době, kdy jsme počali, řešil montáž hromosvodu a celkově stavbu domu, takže to šlo tak nějak ráz na ráz, ani jsme se o to moc nesnažili. Prostě jsme na to nemysleli a přišlo to. :)

    OdpovědětVymazat